onsdag den 6. juli 2011

Absurditet


Absurditet! Efterhånden mere en regel end en undtagelse. Det er snart en umulighed at have med en institution eller virksomhed at gøre uden at opleve en fornemmelse af løsrevethed fra al sund fornuft i større eller mindre grad. Det virker som om det er en lovmæssighed, at jo større og mere komplekst noget bliver, jo mere fjerner det sig fra muligheden af at den enkelte benytter sig af personlig dømmekraft og udøvelsen af conduite.
Alle er optaget af at tage forholdsregler, for at ikke ansvaret for eventuelle uregelmæssigheder skal falde tilbage på dem selv. Man holder sig til procedure. På den måde kommer hensynet til kunden eller klienten i anden række. Alle ønsker eller krav der bliver stillet bliver hele tiden vendt den anden vej og tager udgangspunkt i hvad den der udbyder servicen vil være med til.
Som kunde føler man sig lidt til besvær. ”Undskyld jeg sådan trænger mig på med mine ganske urimelige ønsker!” Man bliver draget ind i et statusspil som kun har to mulige udkommer. Enten resignerer man eller også bliver man krakilsk og mavesur. Den anden part har i hvert fald ikke tænkt sig at give efter.
Som kunde eller klient eller borger forstår man ikke rigtig hvad meningen er? ”Kunden har altid ret!” hed det før i tiden? Nu er det hele vendt på hovedet så udgangspunktet er at jeg med garanti forsøger at snyde og bedrage og derfor skal holdes i kort snor – hvem ved hvad jeg ellers kan finde på!! Allerede den første kontakt er gennemsyret af mistro og forventning til at det her bliver meget besværligt.
Hvis man træder et skridt tilbage kender man godt mekanismen. Man har måske selv stået på den anden side af disken i andre situationer og opført sig på præcis samme måde og følt kunden som en ”pain in the ass”. Men man træder sjældent et skridt tilbage. Man bider det i sig eller kværulerer, hvilket er to sider af samme sag.
Det slog mig forleden hvordan det uhyrlige fremtidsscenarie som bliver skildret i ”1984” af George Orwell langt er overgået i dag. Vi har underlagt os en kontrollerende og overvågende magt som - for vores eget bedste - lægger vores liv i rammer vi passivt accepterer. Magten er ikke en ond diktator eller en beregnende konspiration men en mekanisme vi alle er underlagt – alle er ofre for! I reguleringen af vores liv, i forsøget på at få det ”gode” bliver vi sovset ind i hensyn og glemmer til sidst helt hvad det var vi startede med og specielt hvorfor!
Det er meget svært at se hvordan den udvikling kan stoppes – eller hjælpes ind i en lidt blødere bane? Det kræver noget radikalt af os alle sammen. Både den der står på den ene side og den anden side af disken. Der er lavet en hel del psykologiske forsøg gennem tiden som viser at man kan få folk til stort set hvad som helst. Meget få siger fra. De fleste følger bare strømmen fordi det er det nemmeste. Selv om de oplever impulsen til at sige fra, følger de den ikke.
Måske skal vi starte med at gøre oprør mod os selv og vores egen passivitet. Sådan en lille civil ulydighed overfor den komfortable vane som efterhånden styrer alle aspekter af vores tilværelse og gør den til et absurd udtryk for liv.

2 kommentarer:

  1. Jeg fremsender herved kopi af opfordringen til annullering af kontrolgebyr pådraget den 7/7 under kort besøg på Ro´s torv

    Jeg går udfra at parkeringsinstansen og selve centeret er adskilt administrativt, men under alle omstændigheder går jeg udfra at min problemstilling kunne have jeres interesse.

    -
    -

    løbenummer 30227769
    registreringsnummer zy28665

    -
    -


    Kære Europark

    Dette er ikke en decideret klage, men en forespørgsel på om i kan se det rimelige i at annullere kontrolgebyret. Jeg begik en fejl og ikke stillede p-skiven, da jeg besøgte Ro´s Torv, den 7/7.

    Men jeg tillader mig alligevel at rette henvendelse til jer i håb om jeres forståelse.

    Jeg valgte at benytte Ro´s Torv til mine indkøb denne dag, for ca 500 kr i Føtex, og glemte altså at stille p-skiven. I den tid det har taget at handle ind i Føtex er udgifterne altså steget til det dobbelte, jvf bøden

    Det var første gang jeg benyttede Ro´s Torv og var derfor ikke tilstrækkelig opmærksom på skiltningen ang. p-skive. Det er først som sidst min egen fejl.
    Men jeg var noget knotten da jeg kom ud og opdagede bøden. Jeg havde været væk i meget kort tid, og følte at jeg havde fået en "straf" for at afprøve indkøbsmulighederne i Ro´s torv.

    Hvis i kan genkende det paradoksale i denne situation, og det delvist urimelige i at blive tildelt en bøde for at have parkeret et lovligt sted indenfor tidsbegrænsningen, beder jeg jer overveje muligheden for at annullere kontrolgebyret for denne gang.

    Man kan betragte det som et klient-forhandler forhold, hvor sandsynligheden for at klienten skulle indfinde sig en anden, tredje eller fjerde gang er ret lav, eftersom han/hun første gang er blevet "straffet" for at sætte sine ben i huset.

    Der er en vis menneskelig logik, der taler for at man kan se bort fra kontrolgebyret.

    Jeg ved ikke i hvor høj grad jeres organisation regner med eller indeholder menneskelig. Men nu er sagen i hvert fald fremført.

    Skulle I være så venlige at slette kontrolgebyret, takker jeg jer mange gange og ser frem til flere besøg i Ro´s Torv. Det var, derudover, en meget positiv oplevelse.

    Mvh Kristian Sønderby

    SvarSlet
  2. ja, det var ikke for at ødelægge stemningen, her i froummet, men fortælles skal det nu engang:

    Til Kristian.



    Bøden er hermed annulleret.



    Med venlig hilsen
    Kirsten Jacobsgaard
    Sekretær

    DATEA AS
    Lyngby Hovedgade 4 · 2800 Kgs. Lyngby
    Direkte tlf.: 45260254
    kja@datea.dk
    www.datea.dk

    SvarSlet